Top

En....ontspan

Zo raak je spanning gemakkelijk kwijt


Gepubliceerd op: 18-08-2017
Deze blog is geschreven door: Kim Bergshoeff

Omdat ik chronisch ziek ben, moet ik nóg beter naar mijn lichaam luisteren dan anderen. Eén van de signalen dat ik het rustiger aan moet doen is spanning in mijn ‘uiteinden’. Mijn hoofdhuid kan bijvoorbeeld strak aanvoelen of ik krijg een beetje pijn in mijn voetzolen.
Gelukkig heb ik voor beide gevallen een oplossing. Als ik last heb van mijn hoofdhuid masseer ik die met mijn vingertoppen en kras er zachtjes met mijn nagels overheen. Nog fijner is het als ik mijn schouders laat masseren, dat heeft vaak ook een ontspannend Bruine suiker shampoo van Urtekrameffect op mijn hoofd. Het kan ook helpen om op mijn handen en knieën op mijn yogamat te zitten, voorover te buigen en mijn hoofd over de mat heen en weer te rollen.
Voor extra ontspanning was ik mijn haar op zulke dagen met de brown sugar shampoo van Urtekram, die is extra lief voor je hoofdhuid.
Voor mijn voeten heb ik iets heel fijns geleerd van mijn yogadocente: je kunt namelijk heel gemakkelijk zelf je voeten masseren met behulp van een squashballetje. Je gaat met je voeten naast elkaar op een yogamat staan en plaatst een squashballetje onder het midden van je rechtervoet. Vervolgens leun je afwisselend op de voet waar het balletje onder ligt en je andere voet. Je schommelt dus een beetje heen en weer. Vervolgens verplaats je het balletje naar de buitenrand van je voet en doe je hetzelfde. Daarna plaats je het balletje op het punt waar je voetzool over gaat in je hiel en leun je weer afwisselend in.
Op youtube kun je ook filmpjes vinden van foot massage met Kokosolie voor een zachte huidsquashballetjes.
Aan het einde van de dag, als ik televisie zit te kijken, masseer ik mijn voeten graag in met kokosolie. Op plekken waar ik spanning voel masseer ik iets langer. Daarna trek ik sokken aan zodat de olie de hele nacht in kan werken. De volgende ochtend zijn mijn voeten niet alleen ontspannen, maar ook lekker zacht. Behalve kokosolie kun je hier natuurlijk ook een lekkere bodybutter of bodylotion voor gebruiken.
Als je tijdens het masseren echt scherpe pijn voelt als je ergens op drukt, masseer dan voorzichtig om die plek heen en houdt het warm door je hand erop te leggen. Het is belangrijk om je voeten soepel en sterk te houden (aldus mijn yogadocente), want als je je voet niet goed af kunt wikkelen, ga je ergens compenseren. Dus ga je raar lopen. Daar krijgt je been last van en uiteindelijk je rug. Wees dus lief voor je voeten (bijvoorbeeld met kokosolie-massages) en je zult jezelf dankbaar zijn.